FMS – sprawdź swoje ciało!

FMS – sprawdź swoje ciało!

Data: 8.06.2017
Komentarze: 0

Kontuzje stanowią zmorę dla wszystkich osób uprawiających wszelakie formy aktywności ruchowej. Zarówno młodsi jak i starsi - amatorzy, czy też wyczynowcy starają się jak mogą, by uniknąć urazów, które mogą wykluczyć ich z ulubionych zajęć, treningów. Pytanie brzmi, w jaki sposób podejmować aktywności ruchowe, aby bezpiecznie prowadziły nas do realizacji naszych celów?!

FMS – sprawdź swoje ciało! „Łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo”. William James
Autor: Tomasz Radzik – trener personalny FitNation Studio Treningu, Certyfikowany specjalista FMS
   Słowa klucze to „wzorce ruchowe” fundamentalne dla ruchu każdego człowieka. Cytując fachowców z TrainMovement: „…Możemy określić je jako następujące po sobie sekwencje ruchowe, których uczymy się na wczesnym etapie naszego życia, a później rozwijamy. Z czasem pojawia się u człowieka tendencja do nieprawidłowej postawy, nierównomiernie ukształtowanej muskulatury, przez co pogarsza się możliwość optymalnego poruszania się, funkcjonowania w życiu codziennym. Bardzo trafne jest tutaj stwierdzenie: jesteś tym, co powtarzasz, ponieważ wielokrotnie niepoprawnie wykonywane wzorce ruchowe na przestrzeni lat prowadzą do obniżenia naszego potencjału ruchowego oraz zwiększają ryzyko urazów…” (więcej na temat wzorców ruchowych znajdziecie TUTAJ).

„Łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo”, a ciało zawsze poświęci jakość ruchu dla jego ilości. Wzorce ruchowe zawsze podążają drogą o najmniejszym oporze, prowadząc jednak do mikrourazów, dlatego podstawą jest ich monitorowanie, które umożliwia nam test FMS Functional Movement Screen, dający możliwość odnalezienia najsłabszego ogniwa w łańcuchu kinematycznym i ukazuje nad czym powinno się pracować!

Kto powinien skorzystać z oceny FMS?
✔ każdy sportowiec, któremu zależy na poprawie wyników i braku powracających kontuzji (test FMS jest obowiązkowy dla zawodników najwyższych lig: piłki nożnej, koszykówki lub siatkówki),
✔ osoby planujące podjęcie systematycznej aktywności fizycznej bądź powrót do niej po dłuższej przerwie lub kontuzji,
✔ dzieci, zwłaszcza w wieku 6/8 lat przed podjęciem ukierunkowanej aktywności ruchowej (sport)
✔ „sportowcy amatorzy” = trenujący systematycznie 3-5 razy w tygodniu,
✔ wszyscy, których męczą dysfunkcje ciała objawiające się urazami, kontuzjami lub wadami postawy.

Jakie są zalety takiego systemu pracy?
✔ poprawa stanu funkcjonalnego klienta i wyniku sportowego (sportowcy), obniżenie ryzyka urazu/przeciążenia,
✔ identyfikacja słabych ogniw łańcucha kinematycznego, asymetrii z łatwą gradacją stopnia dysfunkcji celem śledzenia progresji klienta/sportowca,
✔ prosty i logiczny system ćwiczeń korekcyjnych oraz ich indywidualizacja
✔ rozróżnienie planowania treningu na poprawę jakości ruchu i kształtowanie zdolności motorycznych na indywidualne potrzeby klienta/sportowca,
✔ identyfikacja przyczyn i czynników urazów oraz trendów treningowych w populacjach osób aktywnych, które odnoszą się do profilaktyki urazów bezkontaktowych i przeciążeniowych.

FMS – z czego się składa?
Test FMS polega na wykonaniu poniżej podanych, siedmiu aktywności fizycznych:
1. Głęboki przysiad;
2. Przejście przez płotek;
3. Wypad w linii;
4. Ruchomość kompleksu barkowego;
5. Aktywny wyprost kończyny dolnej;
6. Stabilizacja tułowia;
7. Stabilizacja rotacyjna.
Każda z powyższych czynności jest oceniana w czterostopniowej skali (od 0 do 3 punktów), gdzie noty są interpretowane w następujący sposób:
0 pkt → ból w trakcie ruchu;
1 pkt → pacjent jest niezdolny do wykonania zadania;
2 pkt → zadanie jest możliwe do wykonania dzięki kompensacyjnym wzorcom ruchowym;
3 pkt → prawidłowe wykonanie zadania.

System punktowej oceny, w metodzie FMS liczbowo podkreśla deficyt motoryczny, na podstawie której łatwo już zaplanować, prognozować, czy udzielać poradnictwa, zarówno medycznego, jak i treningowego. Wyniki badań, opracowane przez Cook’ a (Cook 2003) i Voight’ a (Voigkt 2007) dają nam 3-przedziałową skalę do oceny:
✔ Od 18-21 punktów pacjent zdrowy, ciało porusza się w prawidłowym wzorcu ruchowym, ryzyko urazu przeciążeniowego jest minimalne
✔ 14-18 punktów - występują asymetrie i kompensacje, wzorce ruchowe są zaburzone, ryzyko urazu przeciążeniowego 25%-35%
✔ wynik poniżej 14 punktów - prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji wzrasta do ponad 50%

Zapraszamy na testy FMS do FitNation które jest jedynym licencjonowanym punktem w Nowym Sączu.


Udostępnij ten wątek:

Powiązane wątki


Nikt jesze nie komentował tego wątku. Nie zwlekaj, możesz być pierwszy!

Zostaw komentarz

Wiadomość: